فعالیت‌های فوق برنامه بعد از مدرسه

یافته‌های جدید محققان حاکی از آن است: دانش‌آموزانی که بعد از زمان مدرسه، به جای حضور در فضای مجازی به فعالیت‌های فوق برنامه‌ی مورد علاقه‌شان می‌پردازند، روحیه شادتری دارند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی تسنیم؛ دانش‌آموزانی که بعد از مدرسه، فعالیت‌های مختلفی، چه تمرین ورزشی، چه آموزش موسیقی و ملاقات معمولی با دوستان را در برنامه خود قرار می‌دهند، نسبت به همسالان‌شان که فقط به صفحه‌ی مانیتور رایانه یا گوشی خود نگاه می‌کنند، بیشتر احساس شادی و سلامت می‌کنند!

در مطالعه‌ی جدیدی که توسط یک دانشگاه استرالیایی و دپارتمان آموزش انجام شد، محققان دریافتند کودکان زمانی که در فعالیت‌های فوق‌برنامه شرکت می‌کنند از نظر روحی خوشحال‌تر هستند در حالی که وقتی آن‌ها زمان خود را در رسانه‌های اجتماعی یا بازی‌های ویدیویی می‌گذرانند این حس مثبت و خوشحالی کاهش می‌یابد.

این مطالعه که در BMC Pediatrics منتشر شد، داده‌های ۶۱ هزار و ۷۵۹ دانش‌آموز مدرسه در پایه‌های تحصیلی چهارم تا نهم و میانگین تعداد روزهایی را که کودکان و نوجوانان در هفته در فعالیت‌های بعد از مدرسه (۳ تا ۶ بعدازظهر) شرکت می‌کردند، ارزیابی کرد؛ شاخص ارزیابی برای این اندازه‌گیری؛ شادی، غم، نگرانی، مشارکت، پشتکار، خوش‌بینی، تنظیم احساسات و رضایت از زندگی بود و تحلیل‌ها نشان داد که بیشتر دانش‌آموزان حدود ۴ روز از هفته بعد از زمان مدرسه تلویزیون تماشا می‌کنند و حدود ۳ روز از هفته را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند.

بر اساس گزارش موسسه بهداشت و رفاه استرالیا، از هر هفت کودک، یک کودک (معادل حدود ۵۶۰ هزار کودک) دارای اختلال سلامت روان است که از هر ۱۰ کودک، یک کودک دارای سطح نگران‌کننده‌ای است.

دکتر "روزا ویرگارا" محقق ارشد این برنامه می‌گوید این تحقیق نیاز شدید به تشویق کودکان را برای شرکت در فعالیت‌هایی غیر از سروکار داشتن در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برجسته می‌کند و باید به کودکان برای ایجاد حس خوب و حفظ سلامت روان آن‌ها کمک کنیم.

وی افزود: مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که چگونه برخی از فعالیت‌های خارج از مدرسه می‌تواند رفاه کودکان را تقویت کنند، در حالی که برخی دیگر - به‌ویژه سروکار داشتن با صفحه نمایش‌ها - می‌توانند سلامت روانی و جسمی آن‌ها را از بین ببرد.

صفحه نمایش‌ها برای کودکان در هر سنی یک عامل حواس‌پرتی است، بیشتر والدین این را تایید می‌کنند و این آسیب در هر شرایطی چه کودکان در حال بازی، تماشای تلویزیون یا در حال وبگردی باشند، بروز می‌کند.

ممکن است فکر کنید کمبود حرکت فیزیکی باعث این امر شده است اما تحقیقات نشان می‌دهد که انجام تکالیف یا خواندن - هر دو فعالیت‌های کم‌تحرک - به‌طور مثبت به بهبود حال روحی کمک می‌کند، بنابراین عامل این آسیب موضوع دیگری است؛ در واقع یافته‌های محققان نشان داد روحیه‌ی کودکان زمانی که در فعالیت‌های فوق برنامه شرکت می‌کردند، بالاتر بود؛ بنابراین باید راه‌هایی پیدا کنیم تا کودکان در هر سن و پیشینه‌ای برای حضور در فعالیت‌های فوق‌برنامه تشویق شوند و از تلویزیون، رایانه و دستگاه‌های تلفن همراه دور باشند.

این تحقیق همچنین تفاوت‌های متمایز بین کودکانی را که از پیشینه اجتماعی‌ــاقتصادی پایین و بالا آمده‌اند برجسته می‌کند؛ دانش‌آموزانی که در زمینه‌های اجتماعی‌ــاقتصادی پایین‌تر قرار داشتند و اغلب ورزش می‌کردند، ۱۵ درصد بیش‌تر خوش‌بین، ۱۴ درصد بیشتر از زندگی خود خوشحال و راضی بودند و ۱۰ درصد بیشتر احتمال داشت که بتوانند احساسات خود را تنظیم کنند.

برعکس، کودکانی که بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند و از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند تقریباً همیشه از سطح رفاه پایین‌تری برخوردارند؛ تا ۹ درصد کمتر احتمال دارد شاد باشند، تا ۸ درصد کمتر خوش‌بین هستند و ۱۱ درصد بیشتر احتمال دارد که تسلیم شوند.

 

منبع: tasnimnews.com