۵ فناوری آموزشی که به زودی رواج پیدا می‌کند!

یادگیری در حین انجام بازی‌های آموزشی، رویکردی تجربی برای کسب دانش به ارمغان می‌آورد که دانش‌آموزان را درگیر یادگیری نگه می‌دارد و مشارکت چندحسی را تشویق می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ در گذشته، مسیرهای مختلفی برای روند آموزشی به کار گرفته می‌شد و در سال‌های اخیر این روش‌ها، پویایی بیشتری پیدا کرده است. از دوره ابتدایی تا آموزش عالی، دگرگونی دیجیتال در بخش آموزش به طرز شگفت‌آوری سرعت گرفته است.

بخش عمده‌ای از تحول به فناوری تلفن همراه، خدمات ابری و واقعیت مجازی تعلق می‌گیرد و امکانات جدیدی برای یادگیری قابل دسترس و همه‌جانبه ایجاد می‌کند که در ادامه به ۵ مورد از این موارد اشاره می‌شود:

 

۱- یادگیری مادام‌العمر از طریق خدمات اشتراکی

چشم‌انداز آموزش امروز حتی با دو سال پیش بسیار متفاوت است؛ با سرعت بالای پیشرفت فناوری، ارائه‌دهندگان آموزش و فراگیران به سمت یک مدل مداوم آموزش - خدمات اشتراکی- حرکت می‌کنند.

این روش به گونه‌ای طراحی شده است که کاملاً با نیازهای در حال تغییر کسب‌وکارها مطابقت داشته باشد.

۲- ترکیبی از روش‌های REAL ،AI ،AR و VR

با گذشت زمان، به جذب اطلاعات در قطعات بسیار سریع و کوچک عادت می‌کنیم؛ آمیزه‌ای از واقعیت، هوش مصنوعی (AI)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) بر هر حوزه‌ای از فعالیت‌های انسانی تأثیر می‌گذارد و قطعاً آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این ابزارها می‌توانند در هر کاری که نیازمند به این وسایل باشد، بازدهی قابل توجهی ایجاد کنند و حتی برای ارائه اشکال شخصی‌تر آموزش یا یادگیری از راه دور استفاده خواهند شد.

۳- آموزش نانو

این یادگیری یک مفهوم جدید فناوری آموزشی (EdTech) را توصیف می‌کند. در این روند فناوری تحول‌آفرین، دانش‌آموزان می‌توانند منبعی فوری برای یادگیری دریافت کنند.

یادگیری نانو هنوز هم محبوب است؛ اما بدون شک در آینده آتی محبوبیت بیشتری خواهد داشت زیرا در چالش‌های امروزی، مبتنی بر نیاز جامعه با روش‌های انتقال دانش و مهارت همخوانی دارد.

۴- آموزش شخصی

زمانی که یک معلم به حداقل ۵۰ دانش‌آموز اختصاص می‌داد، والدین نیز واقعاً برایشان مهم نبود، گذشته است؛ آموزش شخصی‌سازی شده در حال تبدیل شدن به روندی روتین است زیرا اکنون کلاس‌های درس بسیار متنوع‌تر و پیچیده‌تر شده‌اند و دسترسی به فناوری بهتر به نیازهای هر دانش‌آموز کمک می‌کند.

ابزارهای فناوری می‌توانند به معلمان کمک کنند تا تجربیات یادگیری متفاوتی را خارج از برنامه‌ی درسی تعیین شده، به دانش‌آموزان ارائه دهند.

۵- بازی‌سازی

سرگرمی آموزشی (Edutainment) اصطلاحی که مدتی است به‌طور موثر خودنمایی می‌کند؛ یادگیری در حین انجام بازی‌های آموزشی، رویکردی تجربی برای کسب دانش به ارمغان می‌آورد که دانش‌آموزان را درگیر یادگیری نگه می‌دارد و مشارکت چندحسی بیشتر را تشویق می‌کند.

حرکت موازی با تکامل فناوری در شرایط کنونی یک ضرورت است و این واقعیتی برای آینده آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

 

منبع: tasnimnews.com